mandag 13. april 2015

Ranheim-Sandnes Ulf 1-1 - Hva slags trener er denne Nordsteien?

Fotball er best live! Når Man U-Man C og Haugesund-RBK begge går på TV, valgte jeg å se Ranheim-Sandnes Ulf. 1-1 er greit resultat men Ranheim bør helst ta tre poeng hjemme. Men vil de styre kampene hjemme? Når jeg hører Nordsteien prate, lurer jeg litt på om han trenger en mental trener.

Får Ranheim Jo Sondre Aas og Robert Stene i form samtidig, blir de et topplag i år. Reginiussen reddet poenget, men er han egentlig indreløper? Kristoffer Løkberg er helt klart det, og får forhåpentligvis 90 minutter neste gang.

Så til poenget..
Med Ranheim sine ambisjoner om å være et topplag i OBOS-ligaen, må de gå for 3 poeng hjemme. Da må de også tro at de kan styre hjemmekampene. Jeg så Ranheim i et par bortekamper i fjor og ser et lag som er veldig godt organisert defensivt, som kan ha ekstremt god disiplin mht presshøyde og aggressivitet. De presser lavt men er aggressive, og konsekvente i overgangsspillet når de vinner ballen. Presisjon i overganger er nøkkel til suksess i Ranheim.

Det er lenge siden jeg har sett dem hjemme. Det overrasker meg at et lag som ønsker å kjempe om opprykk presser så lavt på eget gress. Med full klaff og mange brudd kan man likevel dominere kampen. Det vil likevel ofte gi et anet kampbilde. Hvorfor tenker et topplag slik? Jeg spør om det sier noe om Nordsteien sin selvtillit på vegne av laget.

Grunnen til at jeg stiller det spørsmålet, er at flere av kommentarane hans gir signal om det. For to år sidan, vant Ranheim nesten alt i vårsesongen og var serieleder  i begynnelsen av juni. Nordsteien presterte å si til Adressa at det ville være en sensasjon om de rykket opp. Han viste til at bl.a. Fredrikstad er en så stor klubb. Jeg vet ikke om alle Ranheim-spillerne leser Adressa, men etter dette oppslaget tapte de like gjerne fire kampar på rad. (Tar høyde for smårusk i minnet men essensen er riktig her.) Andre intervjuer har gitt signal om den samme holdningen.

På klubbhuset før kampen snakkar han om hjemmelaget Ranheim som underdog mot Sandnes-Ulf og viser til at de spilte Tippeliga i fjor. Vi må "slå oppover i dag", sier han. Da tenker han vel slik når de møter Sogndal, Brann og Hønefoss, og sikkert også storklubben Fredrikstad.

Vi velger å tro at det er tilfeldig at Ranheim bare nesten har klart opprykk flere år på rad.

Ranheim er ein imponerende klubb, som får mye kvalitet ut av små ressurser, og ikke minst viser stabilitet. Men for en klubb som står i fare for å få stempel som en nesten-klubb så er det viktig å ha et bevisst forhold til hvordan man tenker og snakker om seg selv.

Spillerne må tro at de kan gå hele vegen. Klubben må tro det.
Trond Nordsteien har en god  CV.  Jeg skal ikke påstå at disse signalene fra Nordsteien er et tegn på at treneren ikke har mental innstilling helt på plass.

Jeg har bare funnet grunn til å stille spørsmålet.

1 kommentar:

  1. Hei Øyvind!

    Vi i Unisport har utviklet en genial infographic vedrørende ting man skal tenke på når man velger fotballsko. Den er utviklet på bakgrunn av stor interesse blant våre kunder, og jeg tenker at det kanskje ville være interessant for noen av dine lesere også?

    Den vil være til god hjelp for fotballspillere, og informasjon de virkelig kan bruke til noe. Med andre ord verdifullt innhold, som vil skape engasjement.

    Hvis du har lyst kan du bruke HTML-koden i nyheten under, for å få den opp på bloggen :)

    Link til nyhet om guiden: http://www.unisportstore.no/nyheter/16403-guide-slik-velger-du-riktig-fotballsko/

    SvarSlett