mandag 6. april 2015

2-touch – effektiv læring på treningsfeltet


Hvordan omsette dyrebare minutter på trening til praktiske resultater i kamp? Jo flere år som trener, jo enklere har filosofien blitt.

Læring er endring av atferd – I fotball innebærer det konkrete endringer i det spillerne gjør på banen, i kamp.
 
Etter 10 år som trener har jeg vært med på noen trenersamlinger, lest mange artikler om treninger og øvelser, og mange utgaver av «Fotballtreneren.»

Av og til sitter jeg igjen med inntrykket av at øvelser er til for å bekrefte treneren, og treneren sin følelse av å være en god trener. Avanserte øvelser, med kjegler, peking og instruksjon, gir en følelse av å jobbe hardt på feltet, av å ha formidlet og lært noe fra seg.

Men gir det endring av atferd på banen, i kamp? Og.. hvor mange ganger må du repetere en av disse øvelsene, før endringenes mirakel skjer?

Jeg er trener for Hauketo G 15. Et rent breddelag i 3. divisjon i Oslo Fotballkrets. Vi trener to ganger i uka. Dilemmaet er det samme for meg som for andre: Hvordan bruke de dyrebare minuttene du har på trening til å skape reell læring?

Jo flere år som trener, jo enklere har filosofien blitt. Jo flere år som trener – jo færre øvelser.

Det er fordeler og ulemper med alle måter å organisere treninger på. Men den mest effektive metoden for å lære bort mye fotball på kort tid, er spill mot to mål med 2-touch.

Dvs, at hver spiller kan ha maks to touch på ballen før den må innom en annen spiller. (Ved tre eller flere touch, går ballen over til det andre laget.)

Hva oppnår vi med dette:

-          Balltempo øker kraftig.

-          Spiller må orientere seg om medspillere før mottak

-          Stiller store krav til førsteberøring, og til teknikk for øvrig.

-          Setter automatisk i gang langt større bevegelse uten ball.

-         Skaper holdningsendring. Medspillerene begynner å forvente å få ball. Fordi de vet at ballfører må spille.

-          Skaper positive opplevelser av at samspill virker. Større kollektiv opplevelse av å være et lag.

-          Vi kan trene med høy intensitet.

-          Og ikke minst, vi kan kombinere denne læringa med alle andre læringsmoment som spillet innebærer. Eller for å sitere Jose Mourinho: «The pianist doesn’t run around the piano or do push ups with the tips of his fingers. To be great, he plays the piano. He plays all his life and being a great footballer is not about running, push ups or physical work generally. The best way to be a great player is to play football.

Om vi spiller for eksempel 45 minutter av en trening, så går ca halvparten av denne tida med til 2-touch. Den siste delen blir det spilt fritt.
Spillerne liker å ha frihet og er ikke fornøyd med slike krav i spillet. Det er viktig å forklare formålet, og gi en forståelse av hva vi ønsker å oppnå.

Hvilke innvendinger er det mot bruk av 2-touch? Man mister trening i å utfordre og passere motstander. For å utvikle denne egenskapen må man også ha trygghet til å prøve. Om treneren sanksjonerer/kritiserer hver gang man prøver å utfordre med ball så gir det feil signal. Derfor er det viktig at man i den frie delen av spillet, gir signal som bekrefter at det er lov å prøve seg på å utfordre, og at det er lov å feile.

2- touch fungerer best på stor bane med store mål. Ved spilll på stor bane får hver spiller relativt lite ballkontakt per tidsenhet. Derfor kombinerer jeg med smålagsspill, og enkle øvelser der man bruker mange baller og hver spiller får mange berøringer.

180 dyrebare minutter i uka skal omsettes i læring. Læring i form av endring av atferd i kamp. Det er en lang veg for garva seniorer, og det er en lang veg for passe interesserte 15-åringer.

Det finnes ingen «quick fix». Men det finnes effektive metoder.

2 kommentarer:

  1. Flott filosofi. Når en kommer til toppfotball får en sjelden tid til mer enn to touch.

    SvarSlett
  2. nettopp..auka tempo på ballen er det som førebur spelarane på å ta neste steg.

    SvarSlett